Gramatinės ir matematinės nulio savybės
March 7, 2023 12:00 am Leave your thoughts Ar kada susimąstėte, jog ne vietoje įterptas nulis gali pridaryti daug
nemalonumų, o pavadinus žmogų „nuliu“ – ne juokais įžeisti. Išsiaiškinti
matematines ir gramatines nulio savybes, kelti tiriamuosius klausimus bei
atlikti kūrybines užduotis, septintokus pakvietė matematikos mokytoja Laura
Daniškevičienė ir lietuvių kalbos mokytoja Sonata Pušinskienė.
Aktyvinant mokinių turimas žinias, atviros integruotos pamokos metu pavyko
sužadinti mokinių kritinį mąstymą bei praturtinti jų patirtį naujai įgytomis
žiniomis.
„Kahoot“ viktorinos pagalba mokiniai varžydamiesi tarpusavyje pakartojo ir
pritaikė išmoktas taisykles apie skaitvardį. Diskutavo, kodėl žodynuose „nulis“ teikiamas kaip daiktavardis, bet
nagrinėjamas skaitvardžio skyriuje. Septintokai pasiaiškino, kokiomis dviem
reikšmėmis „nulis“ vartojamas gramatikoje ir apsistojo ties svarstymais, kada
šį žodį, laikomą daiktavardžiu, vis dėlto galima laikyti ir skaitvardžiu.
Palyginę duotus pavyzdžius, mokiniai nusikėlė į matematikos pasaulį. Pasirodo, apie
skaičių simboliką parašyta daug knygų, tačiau
mažiausiai – apie nulį. Mokytoja iškėlė hipotetinį klausimą, tai gal „nulis“ –
ne skaičius? Mokiniai sužinojo, jog nuo seno ginčijamasi, ar „nulis“ yra
skaičius, nes lotynų, graikų ir hebrajų skaitmenų sistemose – „nulio” nebuvo.
Matematikos mokytoja paaiškino, jog toks menkas vaidmuo skaičių simbolikoje
„nuliui“ greičiausiai atiteko dėlto, kad jis, kaip skaičius, į skaičių eilę buvo
įtrauktas vėliausiai. Mokiniai nustebo, jog pirmąjį „nulio“ apibrėžimą sugalvojo
graikų filosofas Zenonas Elėjietis Va. prieš Kristų, kurį pavadino „apskrituliu“.
Atviros integruotos pamokos metu mokiniai dirbo grupėse. Vieni kūrė ketureilius
(su kuo rimuojasi ir asocijuojasi „nulis“), kiti – piešė logotipą iš sveikųjų
skaičių, kurių tarpe turėjo atsispindėti „nulis“, treti – atliko matematinius
skaičiavimus ir ieškojo „nulio išdaigininko“, įsivėlusio kaip matematinė
klaida. Pristatę mokiniai kūrybines užduotis, reflektavo, įvertindami pamoką menti.com
pagalba.
Mokiniai džiaugėsi įdomia pamoka ir dalijosi naujai išgirstais
dalykais. O mes mokytojos dar kartą įsitikinome, kad integruotos pamokos
mokymąsi daro aktyvesnį, kūrybiškesnį, leidžia lengviau teorines žinias susieti
su gyvenimiška patirtimi bei aplinka, kurioje mokomės.
Categorised in: ŠIANDIENA, Ugdymo procesas
This post was written by Sonata Pušinskienė